690 310 485
8:00-16:00

Jak przygotować się do ćwiczeń w ciąży ?

Sante FitCiążaJak przygotować się do ćwiczeń w ciąży ?

Kobiety w ciąży często zadają sobie pytanie kiedy mogę zacząć ćwiczyć w ciąży i o czym powinnam pamiętać? Jeśli jesteś w ciąży i masz ochotę, żeby być dalej aktywną lub chciałabyś dopiero zacząć swoją przygodę ze sportem nic nie stoi na przeszkodzie. Dla własnego bezpieczeństwa i swojego dziecka zapoznaj się z poniższymi wskazówkami.

 

Najważniejsze?

 

Najważniejsza zasada to zgoda lekarza prowadzącego na podjęcie ćwiczeń fizycznych. Warto upewnić się, że lekarz nie widzi żadnych przeciwwskazań do tego żeby podjąć aktywność fizyczną.

 

Ile czasu i w jakim tempie?

 

Najlepiej żeby ćwiczenia były wykonywane regularnie przynajmniej 3 razy w tygodniu po około 15-20  minut.

Nie  możesz doprowadzić do tego żebyś się zmęczyła.  Zawsze ćwicz tylko tyle ile możesz na ok 60 % swoich możliwości.  Każde zmęczenie, które wynika z podwyższonego tętna i sprawia, że jesteś spocona po prostu odbiera tlen twojemu dziecku i może działać na was niekorzystnie. Pamiętaj że twoje tętno nie może przekroczyć 130 /140 uderzeń na minutę.

 

Kiedy zacząć i zakończyć aktywność fizyczną?

 

Według najnowszych zaleceń możesz zacząć ćwiczyć już od 8 tygodnia ciąży jeśli wcześniej byłaś aktywna. Natomiast jeśli twoja aktywność nie była zbyt duża poczekaj bezpiecznie aż skończy się pierwszy trymestr. Zaczynając ćwiczyć od 3 miesiąca będziesz czuła się najbezpieczniej, jest to czas kiedy organogeneza się zakończyła i ryzyko poronień jest bardzo małe. Jeśli chodzi o zakończenie ćwiczeń o to nie musisz się obawiać jeśli tylko twoja ciąża przebiega prawidłowo możesz ćwiczyć do samego porodu. Poród jest bardzo dużym wysiłkiem dla kobiety więc warto do końca ciąży być aktywną. W sali porodowej też są np piłki do ćwiczeń, z których możesz korzystać.

 

Jaki rodzaj ćwiczeń wybrać?

 

Jeśli zdecydujesz się już na aktywność wybierz te formy ćwiczeń które skierowane są do kobiet w ciąży.  Nie wybieraj sportów które są w grupie ryzyka gdyż może to być dla ciebie i dla twojego dziecka bardzo niebezpieczna. Pamiętaj żeby robić to w sposób odpowiedzialny i ćwiczyć pod okiem osób które mają doświadczenie w prowadzeniu tego typu zajęć. Nie zapisuj się na zwykłe zajęcia do klubu fitness gdyż tam aktywność zajęć nie jest przystosowana dla kobiet w ciąży, nie wszystkie pozycje i ćwiczenia możesz wykonywać .

 

Czy można pić i jeść w trakcie ćwiczeń?

 

Pamiętaj aby w trakcie ćwiczeń uzupełniać płyny jest to bardzo ważne, żeby przynajmniej brać łyk wody, żeby nie doszło do odwodnienia.  Jedzenie w trakcie ćwiczeń nie jest zalecane. Organizm w trakcie ćwiczeń nie może skupiać się na procesach trawiennych , które mogą się w ten sposób zaburzyć. Niedobory kaloryczne uzupełnij po treningu.

 

Gdzie ćwiczyć?

 

Możesz ćwiczyć w domu,  zadbaj tylko o to żeby było czysto, spokojnie z odpowiednim naświetleniem oraz wywieszonym pomieszczeniu, żebyś mogę dostarczyć sobie i dziecku niezbędnego tlenu. Forma ćwiczeń w domu jest bardzo wygodna bo możesz ćwiczyć wtedy, kiedy masz na to ochotę.

 

Jak się ubrać?

 

Możesz ćwiczyć na boso, w skarpetkach lub w butach najważniejsze żeby było ci wygodnie. Strój ważne żeby był wygodny, luźniejszy najlepiej bawełniany,  bielizna odpowiednio dopasowana i nie obciskająca.

 

Kiedy nie ćwiczyć?

 

Jeśli nie czujesz się komfortowo w dniu, w którym zaplanowałaś trening lepiej odpuścić niż robić coś wbrew sobie. Czasami są gorsze dni i lepiej wyjść na spacer na świeżym powietrzu a trening przełożyć na inną godzinę lub dzień. Nigdy nie ćwicz jak masz gorączkę, boli Cię brzuch, głowa, zauważyłaś krwawienie, masz wysokie tętno. Musisz wczuć się w swoje ciało i słuchać podpowiedzi organizmu.

 

Pamiętaj!

Zawsze ćwiczysz dla siebie i swojego dziecka. Powodzenia!

Leave a comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *